2014. december 17., szerda

Végek és kezdetek

Már csak néhány nap van hátra az év végi hajtásból. Mint azt mindenki tudja, a tanárok sokkal jobban várják a karácsonyi szünetet, mint a diákok. :) Ma zárótesztet írattam, szóbeli vizsgáztattam. Olyan aranyos, amikor felnőtt emberek stresszelnek a szóbeli vizsga előtt, meg azzal jönnek be, hogy "Today is the big day!" ... dehogy, csak egy kis tesztecskét írunk, utána öt percet beszélgetünk, nem olyan nagy cucc. Hétfőn lesz az utolsó nap, és utána pihenés. Jót fog tenni, a diákoknak is és nekem is. :)

Hamarosan vége a 2014-es évnek, de 2015 új izgalmakkal vár. Elkezdem a projektemet! A tananyag elkészült, már csak a javítgatások vannak hátra, amit a szünetben megpróbálok teljesíteni. Meghirdettem az eseményt is, amelyet itt találtok:
Akinek vannak menekült nő ismerősei, akik egy kicsit (mondjuk A2-es szinten) már beszélnek magyarul, legyen kedves, hirdesse a programot! Már szóltam mindenkinek, aki szóba jöhet, abban bízom, hogy a tanítványaim szólnak a barátaiknak, és így még jobban terjed majd a hír. :)

Nagyon várom a kurzust, mert...
1. ...szuper lesz egy "saját" teremben, "saját" kurzust irányítani
2. ...alig várom, hogy kipróbáljam a tananyagot
3. ...találkozhatok egy-két régebbi tanítványommal (akik remélem, hogy eljönnek)
4. ...olyan témákról beszélgethetünk, amelyek engem is nagyon érdekelnek (főleg interkulturális szempontból)
5. ...örülök, hogy megvalósul az, amit elterveztem.
+1... kell ezt magyarázni??? :)

A teremkeresés nem volt egyébként egyszerű, de végül találtam egyet, amit holnap nézek meg. Remélem, minden rendben lesz, és a gyereksarkot is el tudom helyezni. Délelőtti időpontot adtam meg, mert szerintem az a nőknek is jó és nekem is, de ha például egy gyerek nem megy valami miatt óvodába vagy iskolába, akkor el tud jönni ide, és rajzolhat, feladatot oldhat meg, játszhat. Egyébként ha ez tényleg működni fog, akkor az is jó lenne, ha jönne valaki segíteni nekem, és figyel a gyerekekre, amíg tart az óra. De ez még csak terv, először jöjjön össze a csoport, haladjunk csak szépen, sorban. :)



2014. december 12., péntek

Mentorálás :)

Ismét elrepült egy félév, ismét megírtuk a tesztet az Erasmus-csoportunkkal. Ezúttal - mint már említettem - volt egy mentoráltam, Tünde, aki a csoportban végezte a hosszú tanítási gyakorlatának egy részét. Mivel ez volt az első ilyen munkám, tartottam egy kicsit a feladattól. De nekem szinte mindegyik mentortanárom szuper volt, így el tudtam lesni néhány dolgot, amire feltétlenül figyelni akartam. 
A tanítás során először én tartottam pár órát, Tünde pedig hospitált. Utána megbeszéltük, hogy mi legyen a következő lépés, először egy órarészlet, majd egy 45 perces óra, majd egy teljes dupla óra. Minden egység végén reflektáltunk a tanítási tevékenységre, a csoport munkájára: először Tünde mondta el, hogy mi volt pozitív és miben fejlődne még szívesen, utána pedig én mondtam el ezeket. Úgy vettem észre, hogy a jelölt óráról órára egyre magabiztosabb és ami a legfontosabb, tudatosabb lett. Mindig figyelt arra, hogy mit miért csinál, mit miért mond, és így az órák egyre sikeresebbek voltak. A kreatív feladatok kitalálásában egyáltalán nem kellett segítenem, hiszen Tünde nagyon profi ebben :). Amit pedig eddig tanultam és gyakoroltam a tanári kommunikációval kapcsolatban, azt igyekeztem átadni. 
A vizsgatanítás előtt felidéztem a saját vizsgaórámat, és a bírálat és a saját élményeim segítségével építettük fel az órát. Igazán jól sikerült, úgyhogy én is nagyon büszke voltam Tündére, és ő is boldog volt utána. :) Az utolsó órán tesztet írtak a diákok, utána pedig közösen karácsonyoztunk: keresztrejtvényt töltöttek ki a diákok csoportban, megtanultuk a Kis karácsony, nagy karácsony című slágert, és karácsonyi dalokat hallgattunk. Ja, és ettünk :) Szerintem klassz félév volt, és mindenki jó érzésekkel ment haza az utolsó óráról. Remélem, a külföldi diákok akkor is így fognak érezni, ha meglátják a neptunban az eredményeiket. :P

Hamarosan elkezdődik a női kurzusom is, erről majd egy következő posztban számolok be. Illetve lesz egy évértékelő bejegyzés is természetesen. :)

Végül szeretném ajánlani a MID van? című oldalt, ahol különböző, magyar mint idegen nyelv tanárok által készített tananyagokat találunk. Már egy feltöltéssel elérhető az összes tartalom, és ami igazán tetszik nekem, az az Adventi naptár:
Nyiss ki mindennap egy ablakot, és kapsz egy karácsonyi meglepetést...:)
Hangolódjunk...:)


2014. november 30., vasárnap

Generációk nyelve konferencia

Túl az első konferencia-előadáson!
November 27-én és 28-án került megrendezésre az ELTE BTK Mai Magyar Tanszéke jóvoltából a Generációk nyelve konferencia. Nagyon sok érdekes előadást hallhattunk arról (is), hogy a generációs különbségek milyen hatással vannak a nyelvhasználatra. Voltak olyan nyelvi szintek, nyelvi elemek, melyek esetében nem mutatkoztak különbségek, de olyanok is, ahol jelentős változásokat figyelhettünk meg.
Pénteken tartottam előadást az Anyanyelv-pedagógia szekcióban a szakdolgozatomban végzett kutatásomról, habár nem csak az anyanyelvről beszéltem, hanem természetesen a magyar mint idegen nyelvről is. Az volt a legfontosabb kérdésem, hogy fejleszti-e a tantermi kommunikáció a pragmatikai kompetenciát? Megmutattam, hogy a magyarok kérésstratégiái és a tanteremben elhangzó kérések és felszólítások között mennyi hasonlóság és különbség van, és véleményem szerint hogyan tudnának a MID-tanárok még inkább arra törekedni, hogy nyelvhasználatuk természetesebb s fejlesztőbb is legyen. :)
De azt már tudjuk, hogy a tanóra egy nagy direktívumsorozat...ez jó vagy rossz? Majd még kiderül, ha folytatom a kutatást. Szeretném azt is megnézni, hogy hogyan lehet ellenőrizni egy csoport esetében a pragmatikai kompetencia fejlődését.
Eléggé izgultam, de ahhoz képest, hogy első volt, egész jól sikerült, ketten is hozzászóltak, úgyhogy boldog vagyok és megkönnyebbült. :)



2014. november 23., vasárnap

A harmadik zöld munkafüzet

Ebben a posztban szeretném bemutatni az ELTE Magyar mint Idegen Nyelv Tanszék által készített A formától a használatig 3 című munkafüzetet. Már néhány hónapja megjelent a sorozat harmadik része, de azért írok róla most, mert végre élesben is kipróbálhattam. Szili Katalin és a MID-diákműhely készítette el a kötetet, köztük kedves kollégáim és én is írtunk feladatokat, Dóczi Flóra pedig gyönyörű rajzokat készített. (Ha egyszer tankönyvírásra adom a fejem, tuti őt kérem meg erre a feladatra!) ;) :)

Idén csak vagy kezdő csoportjaim vannak vagy haladók (akikkel épp a felszólító módot gyakoroljuk), úgyhogy a füzetet eddig nem volt alkalmam használni. Tamást helyettesítettem a múlt héten az Erasmus csoportjában, ahol a magyarul tanuló diákok a birtokos személyjelezést tanulják, és a hármas munkafüzetet használják. A három nagy grammatikai egység közül ez az egyik; a másik kettő pedig a határozott ragozás és a birtoklás kifejezése. Minden fejezetben megtalálhatóak a formát bemutató táblázatok, majd az egyszerűbb, automatizációs gyakorlatokon keresztül álszituatív és szituatív, kommunikatív feladatok megoldásáig jut el a tanuló. A feladatok segítenek a nyelvtani egység egyre komplexebb és egyre biztosabb használatában.

Az Erasmus csoport diákjai már megismerkedtek a formával, de még bizonytalanul használták azokat. Az órán azt gyakoroltuk, hogy egyre magabiztosabban, egyre több témában is alkalmazni tudják ezeket: szó volt a kedvenc órájukról az egyetemen, a kedvenc filmjükről és sorozatukról (itt is volt alkalom új dolgokat tanulni: Szívek szállodája, A Trónok harca), a kedvenc ételeikről és italaikról, kinek mi van és mi nincs a táskájában (Turkálás). A fejezetben sok olyan gyakorlat van, amely lehetőséget ad a szókincsbővítésre, a magyar kultúra közvetítésére (magyar festők művei), filmek és mesék felidézésére (hogy van ez magyarul? hogy van ez a te nyelveden?), magyar szólások, népdalok, gyermekversek, érdekes kifejezések megismerésére (Közöd?) és persze családtagok és szerettek bemutatására. Tipikus, hogy az egyes fejezetek végén társasjáték található, amellyel a tanulók játékosan ismételhetik át a nyelvtant és a szókincset.

A füzet gyakorlatai illeszkednek a tankönyvek haladási menetéhez, ezért széles körben használhatóak. Szerintem sok gyakorlat humoros, kedves és szerethető, ezért jól feldobhatja az óránkat. Például a magyarul tanulók nagyot nevettek, amikor kiderült, hogy valakinek a táskájában a mandarinjai vannak, vagy a sportcipője. :D



2014. november 2., vasárnap

Nők mindenhonnan, a mindennapokban

Igaz, hogy nem sikerült betartanom az általam kitűzött október végi határidőt, de csak két napot vesztettem: ma befejeztem a tananyagot, amelyet a projekthez készítettem. :) A címe: Nők mindenhonnan, a mindennapokban. 71 oldal lett, a következő témákat tartalmazza:


1. Nőnek lenni
2. Iskola – kultúra
3. Női munka? Férfi munka?
4. Főzzünk! – a magyar konyha
5. A házimunka nem is munka?
6. Az ideális párkapcsolat
7. Gyermekáldás
8. Nők a mindennapokban

Vannak kényes témák is, de tapasztalataim szerint ezekre a szavakra és dialógusokra a menekült nőknek nagy szükségük van. Azért arra is próbáltam figyelni, hogy az egyes feladatlapok más magyarul tanuló csoport számára is használhatóak legyenek.
Most odaadtam egy kollégámnak, hogy nézze át az anyagot, és a javítgatások után szeretném elkezdeni a kurzust! A terem még mindig kérdéses, de már alakul, és attól függ az időpont is, hogy mikor szabad a terem, tehát csak akkor tudom meghirdetni, ha már minden készen áll.
Ez a viszonylag rövid, egyszerű , konverzációs tananyag is nagyon sok fejtörésembe és munkámba került, el tudom képzelni, mekkora fáradság lehet egy "igazi" tankönyvet megírni, grammatikai magyarázatokkal, szószedettel, kiejtési gyakorlatokkal, mindennel együtt. Remélem, hogy egyszer majd abba is belevághatok. :) 

Most egy kicsit szusszanni fogok (persze a magyarórák nem állnak meg), aztán folytatom a doktori témámról való gondolkodást. November végén az ELTE Generációk nyelve című konferenciáján adok elő a tantermi kommunikáció és a pragmatikai kompetencia fejlesztésének kapcsolatáról. Ez lesz életem első konferencia-előadása, tehát eléggé fogok majd izgulni, azt hiszem...

Akit érdekel: 
http://www.veszelszki.hu/generaciok-nyelve-konferencia-program.html




2014. október 17., péntek

Marie Claire-sütizés

Szerdán sor került a Marie Claire-pályázat egyik fontos eseményére: a Dunapark Kávézóban találkoztunk a zsűritagokkal, a szervezőkkel és a többi győztessel egy kávé, egy finom süti és egy kellemes beszélgetés erejéig. A két együtt töltött óra alatt mindenki elmesélte, hogy miről szól a projektje, és igaz, hogy már olvastam és hallottam is róluk, de így is voltak újdonságok és érdekességek. Mindenki beszámolt arról, hogy a cikk megjelenése óta mi történt vele, és valamennyiünk beszámolójában volt valami olyan (vagy több olyan), amit a pályázat miatt kezdett el csinálni. Sokan jelentkeztek, hogy segítsenek, és volt olyan, aki egymaga kifizette egy csoport számára a pilatesórát, mert megtehette, a többiek viszont nem. Nagyon jó érzés volt ilyeneket hallani, és azt, hogy a többieknek mennyit jelent az, amivel foglalkoznak. Sokfélék vagyunk és különböző területeken dolgozunk, de volt valami közös a pályázatainkban: a lelkesedés és a törődés. A beszélgetés feltöltött, új ötleteket adott, egy szó mint száz, inspiráló volt!! Köszönet (újra) mindenkinek, aki ott volt!

Úgy vettem észre, hogy a többiek már hosszú évek (vagy évtizedek) óta foglalkoznak azzal, amit csinálnak. Kicsit kezdetlegesnek érzem az én projektemet, viszont  azt látom, hogy van jövője. Talán lehet belőle később valami nagyobb is. Remélem. Nagyon igyekszem a tananyaggal, már öt lecke elkészült, úgyhogy a maradék hármat már gyorsan be fogom fejezni. Utána pedig jöhet a kurzus! Most az is elkezdett körvonalazódni, hogy hol lesznek az órák, ha biztos lesz, majd arról is be fogok számolni.

Közben pedig a nagy izgalom és a változékony idő miatt egy kicsit megbetegedtem, úgyhogy most egy forró tea társaságában írom ezt a bejegyzést, de talán ez a kép engem is (és titeket is) feltölt egy kis energiával. ;)


2014. október 2., csütörtök

"Fogynak a nappalok, nyúlnak az esték..."

Rohan az idő, már itt is van az október. Végre minden csoportom és a suli is elkezdődött, sőt, már egész kiegyensúlyozott az órarendem. Rájöttem, hogy ezek a holtidők nekem nem tesznek jót, ideges vagyok minden miatt, és ha több időm is van, akkor sem tudom normálisan kihasználni.

Az egyetemen eddig egy napot töltöttünk, és nagyon hasznos és érdekes volt, a Kutatásmódszertan különösen. Itt megtanuljuk, hogy hogyan kell absztraktot írni, hogyan épül fel egy tudományos előadás, cikk vagy akár a disszertáció, és persze kutatási módszereket ismerünk meg. Ehhez kapcsolódik egy szakmai műhely, ami ma délután lesz az egyetemen, itt többek között az online kérdőív használatát tanuljuk meg. Nagyon szeretném a három év alatt megtanulni, hogy hogyan kell diskurzuselemzést csinálni, leginkább azt, hogy hogyan kell szakszerűen átírni egy videós vagy magnós szöveget. Erre fog épülni az egész kutatásom.

Az egyetemi Erasmus-csoportomban most van egy mentoráltam, Tünde, aki a hosszú gyakorlatának egy részét végzi nálam. :) Az első órát én tartottam, amit megfigyelt, majd fokozatosan egyre több feladatot kapott. A következő órának a felét ő fogja tartani, utána pedig átveszi a csoportot. Minden óra előtt és után is konzultációt tartunk, megbeszéljük az egész órát. Nagyon érdekes és számomra új ez a feladat (próbálok mindent úgy csinálni, ahogy azt a saját mentortanáraim tették), kicsit izgulok is miatta, de eddig jól halad a közös munka.

Az ENSZ-beli óráimat nagyon élvezem, minden diákom szorgalmas és lelkes. A cég, amivel foglalkozik, és a légkör is nagyon tetszik, jó lenne egyszer itt (is) dolgozni. A menekültcsoportom is jó, van egy szakács fiú, egy műkörmös lány és egy targoncás fiú.

A projektem is halad, főleg az utóbbi héten kapcsoltam rá. ;) Megvannak az eszközök és a tananyagnak majdnem a fele. 8 fejezet lesz összesen, s ebből már három teljesen kész van, és kettő pedig alakul. Érdekes, hogy egyszer lineárisan haladok, majd eszembe jut egy ötlet, és belekezdek egy másik témába. Utána leírom, hogy oda milyen ötleteim vannak még, majd visszaugrom az eredetihez. Pont egy ilyen ötlet jutott eszembe ma, egy nagyon régen hallott dal, amit csodák csodájára megtaláltam! Általános iskolában egy nagyon szuper kórusban énekeltem Pécsen, az Egyes Gyakorlóban, a Tamás bácsi vezette Campanella gyermekkarban. Az elődeink készítettek A két Lotti-ból egy musicalt, annak dalai megvoltak nekem cd-n, és csomót hallgattam. Most bevillant az egyik dal, rákerestem, és megtaláltam, itt: (Luise főz)
http://www.schtudioton.com/index.php?fid=10&aid=0&lang=hu
A cd is megvan valahol a pécsi szekrényemben. :) Most beillesztem a dalszöveget, amit akár kezdő szinten is be lehet venni főzés témakörben. Az én anyagomban a Főzzünk! A magyar konyha munkacímű témának a bevezető dala, és készítettem hozzá képes szótárat is. 

1.      Luise főz. Hallgassa meg a dalt, és egészítse ki a következő szavakkal!

só (2x), cukor (2x), bors (2x), liszt, odaég (2x), fazék, szakács, krumpli, kanál, reszelő (2x)

Schóber Tamás – Sebők Gábor (Campanella gyermekkar): A két Lotti – Luise főz

Térül-fordul a  …………………., a szakács,
Kell még néhány keverés-kavarás.
Bárcsak tudnám, hol a  ………………., hol a ……………!
Kell-e hozzá …………….. és kakaó!

Bárcsak tudnám, hol a  …………….., hol a …………..!
Kell-e hozzá …………….. és kakaó!

Jaj, most hol van a ……………….? Hol a kés?
………………. is kéne, a tojás de kevés!
Vágódeszka, ……………………, fakanál,
Szívem máris csudamód kalapál.

Vágódeszka, …………….., fakanál,
Szívem máris csudamód kalapál.

Hagyma,  ………………., olaj is van elég.
Kell még hús is, tele már a ……………….
Víz is kéne, azt hiszem, bele, nézz!
Jézusmária, ……………….. az egész!


Jézusmária, ……………… az egész!